Tapossuk sportcipőben a Peloponnészoszi-félszigetet

Görögországot szeretjük, mert nem csak a napfényt és homokos tengerpartot élvezhetjük, hanem minden “bokorban” felfedezhetjük a múlt egy-egy emlékét, sőt kipróbálhatunk számunkra új vízi-szárazföldi sportokat is. Tolón és környékén sincs ez másképp!

Naptej, egy üveg víz, kalap a fejre, kényelmes cipő a lábra, fürdőruha a táskába és a Grand Tours ajánlatai kinyomtatva, vagy legalább lementve a telefonukra. A bokrok alá nézzünk be, a köveket mozdítsuk meg, az aranyló homokot nap végén söpörjük le. Megvolt minden? Jöhet egy kis aktív feltöltődés is? Mert akkor adunk pár tippet, hogy Tolón és környékén milyen új dolgokat próbáljunk ki, akár még nyáron is.

Egy lájtos vonatozás kezdésnek

A reggeli kávé még nem ért le, úgyhogy ne szégyeljünk felülni a Diakoftóból induló kisvasútra. A szerelvény éles kanyarokban hagyja el Diakoftót, szinte rögtön egy szélesebb völgybe érkezik és a Vouraikosz folyó medrét követve halad tovább. A völgyből szurdok lesz, oldalait a meredek, vöröses sziklafalak szegélyezik. Itt-ott falba vájt barlangokat is láthatunk! Ahogy felfelé kapaszkodva halad tovább a vonat, egyre beljebb jutunk a szurdok belsejébe, a folyó kanyargós medrét követve. Utunk gyönyörű környezetben halad tovább, betekintést engedve a szinte érintetlen környezeti szépségekbe. A szurdok legszűkebb része csupán 2 méter széles, de ne féljünk, a 750 mm széles sínpár még így is bőven elfér benne. Bár a legnagyobb sebessége a kisvasútnak 35 km/h, a 3,6 km hosszú fogaskerekű szakaszon csak lépésben fogunk haladni. A Diakofto és Kalavrita között közlekedő járatra célszerű oda-vissza megvennünk a jegyet (9,5 euró irányonként), de van mit csinálni Kalavritában is, úgyhogy akár ott is maradhatunk egész napra!

MENETREND:

Diakoftó - Kalavrita: 08.45 / 11.15 / 12.33* / 14.32 / 15.52*

Kalavrita - Diakoftó: 09.57 / 12.27 / 14.30* / 15.50 / 17.08*

* A csillaggal jelölt járatok szombaton, vasárnap és ünnepnapokon járnak.

Kalavritai kisvasút

Ha Akhilleusz, akkor mi is!

Akkor elő a sílécekkel, csatoljunk fel, szemüveget a bukósisakra, és már csúszhatunk is! Ja várjunk, nyár van… pedig a Kalavritai Síközpont az egyik legjobb egész Görögországban! Sebaj, akkor csak maradjunk sportcipőben, és fogadjunk egy túravezetőt, akivel nem csak a vadvirágok övezte hegyi utakat járhatjuk be, hanem a Styx folyó sötét vizeit, meglátogatva a Mavroneri vízesést is, melybe a legenda szerint anyja a sarkánál fogva mártotta bele Akhilleuszt, aki így halhatatlanná vált (a sarkát kivéve természetesen).

Menekülés a vízbe

Oké, értjük, hogy nyáron nagyon meleg, különösen Görögországban, ezért inkább hűsölnénk egész nap. Hát ezt is lehet! Csak húzzunk úszódresszt, ha kell, békatalpakat is, és merüljünk a habok alá. Vagy éppen maradjunk a víz felett: a Psili Ammos Tolóban található szörfiskola Görögország legjobbja. Nem csak minket, felnőtteket tanítanak meg vízisíelni és wakeboardozni, hanem a gyerekeket is. Bár a búvárkodás, mindig különleges látnivalókat tár elénk, ha Tolónál merülünk alá, nem csak hajóroncsokat, elsüllyedt falvakat, hanem a híres Romvi barlang nemrég felfedezett sötét folyosóját is láthatjuk. Szivárvány színeiben pompázó sziklák és tengeri élővilág.

Psili Ammos

Egy álom halászfaluban sétálva

Kyparissi fehérre meszelt kőházait a tenger hullámai nyaldossák. A mesebeli halászfalu Tolotól egy hosszabb autóútra található, de az egyik legjobban őrzött titok a Peloponnészoszi-félszigeten. A széles, apró kavicsos tengerparton pihenjük ki az út fáradalmait, majd fogyasszunk el egy gogeszt, a helyiek jellegzetes tésztaételét, vagy kóstoljunk meg egy helyiek által fogott friss halból készült fogást.

Kyparissi

Bazi nagy görög fesztiválozás

Túl az athéni fesztivál emblematikus ókori színházán, az Epidauroszon és a neves Kalamatai Táncfesztiválon, egyre több kisebb helyi fesztivál várja a kikapcsolódásra vágyókat. Például a Koroni Arts Festival fellépői a klasszikus és a modern zenét ötvözik előadásaikban, míg a Melitzazz Festival a gyönyörű Leonidioban sokkal inkább fiatalosabb ritmusú. Stílustól függetlenül a görög fesztiválok egyszerre szórakoztatnak és kalauzolnak el minket a zene és az ízek világába.

Melitzazz

Egy üdítő “szentháromság”

Pylos, Methoni és Koroni: három vár, három tengerparti városban. A panorámától, amit Pylos Niokastro várából élvezhetünk, az egész nap nyitva tartó helyi beach bárok remek konyháján át, Petrochori kristálytiszta gyönyörű vízéig, felbecsülhetetlen. Methoni tengerparti erődje és Koroni vára, mely a mai napig lakott, egy egész falu él benne, mind-mind felfedezésre vár. Útközben a messiniai tengerpartokon haladva érezhetjük a történelem szelét vállunkon, és ahogy hajunkba kap a nyár lágy lüktetése.

Koroni vára

Monemvasia forever!

Miután megtettük a kört az időtlen, mágikus várban, felfrissítettük magunkat egy kávéval és valami helyi specialitással, majd megcsodáltuk az egymást érő boutique hoteleket, és rövid kiruccanásokat tettünk Lakónia ismeretlen gyöngyszemeihez (csobbantunk a gyönyörű plytrai strandon, ahonnan megcsodáltuk Aiszopos római kori városának romjait is), ismerjük meg a Monemvasia életét, amely második ifjúságát éli: a helyiek minden mozzanatukkal a turisták kedvében akarnak járni. Ne is menjünk már haza, ugye?